שבע עשרה הברות
ההייקו שביקשתי 
מ chatGPT

בימים האחרונים נכנס בסערה לחיי chatGPT.  

אם אתם לא מכירים מדובר במנוע בינה מלאכותית לניתוח שפה – כזה שיודע לכתוב כמעט כל דבר שמבקשים ממנו – משירים, לנאומים למיילים, ואפילו קוד. בשבוע האחרון המון אנשים שונים מדברים איתי על זה ועל האופן שבו הם חושבים שזה הולך לשנות את העולם שבו אנחנו חיים – וכמובן רבים מהם מנסים את יכולותיו בכתיבת הייקו.

אז גם אני ניסיתי (באנגלית – כי עברית שפה קשה (ופרובינציאלית) וכשביקתי הייקו GPT התחמק וכתב לי שיר יותר ארוך). תיארתי לו שתי סיטואציות שכתבתי עליהן שירים שאני אוהב ונתתי לו כמה ניסיונות להפוך אותם לשירי הייקו. הנה התוצאות:

השיר המקורי:

בסמטה צרה
פנס הרחוב כבה
פתאום כוכבים

גרסת ה GPT:
(אם התמונות קטנות לכם בנייד הטו את הטלפון על הצד – זה יגדיל אותן)

השיר המקורי:

הפח הגדול
שקית זבל
באוויר

גרסת GPT:

בסופו של דבר GPT נתן לי בדיוק את מה שביקשתי. שירים עם בדיוק 17 הברות שמתארים את הסיטוצאיה, עם איזה טוויסט פנימי. ממש בחוקים. אבל, לפחות אני, לא הצלחתי למצוא בין ההברות ובתוך החוקים את הרוח ששיר הייקו אמור להחזיק. בשיר השני על שקית הזבל יש משהו מהאיכות הזו אבל באופן שמביס את עצמו – בחזרה של השורה האחרונה על הראשונה.

ההקפדה על הצורה של הייקו, ועוד באנגלית שבה יש כל כך הרבה מילים בנות הברה אחת, גורמת לכך שהשירים נורא ארוכים. השיר המקורי שלי על הפח הוא 5 מילים (ו- 13 הברות) – והשירים של GPT הם פי שתיים מזה ויותר. 

אחת האמירות האהובות על של באשו (שאותה למדתי כמובן מפרופ' יעקב רז) הוא שהייקו טוב מגלה 7 מ 10 והייקו מצויין מגלה 5 מ 10. הייקו הוא טוב לא רק בזכות מה שהוא אומר אלא בזכות מה שהוא לא אומר, בזכות מה שהוא רק מצביע עליו.

chatGPT – יודע לכתוב בשיר את כל מה שביקשתי ממנו – אבל הוא לא יודע לא להחסיר את מה שצריך בשביל ליצור את המרחב ששיר הייקו מנסה לייצר.

אז זה מדהים. ומרשים והולך לשנות מלא מלא דברים. אבל בשירת הייקו- לדעתי GPT עוד לא שם. בינתיים.

אם בא לכם גם לשוחח עם הבינה המלאכותית שבחודשים הקרובים תיכנס לכל פינה בחיינו מוזמנים לעשות את זה כאן:
אם תהיתם אילו פינות? – אז למה לחפש בגוגל ואז להיכנס לכל מיני אתרים ולחפש מידע – כשאפשר לשאול בינה מלאכותית ולקבל סיכום אינטליגנטי של התשובות?
בשביל להצחיק את שחר שאלתי את GPT איך לגרום לילד בן 8 ללכת לישון – קיבלתי כמה עצות ממש לא רעות.

לסיום אביא כאן עוד צילום מסך של שיר שכתב אלעזר נחשוני (ותודה שירה אשתו ששלחה לי אותו) :